Tjugotredje December Tvåtusentio

Imorgon är det julafton, allt har gått så fort!
Julafton ska jag spendera med min kära familj, det ska bli så himla mysigt.
Vi ska äta gott och må bra, precis som vi alltid gör tillsammans.

Jag kommer ihåg hur vi firade julafton när vi var mindre,
det var det bästa man visste.
Vi var uppe i Ockelbo och det var så mysigt.
På morgonen när man vakna var alla de vuxna redan vakna, man fick gå ut i kylan och nästan springa in till huset.
Där var det frukost och mormor tyckte alltid att vi skulle få öppna en julklapp på morgonen,
fast oftast blev det två-tre julklappar eftersom hon inte kunde hålla sig.
På dagen gjorde man nästan ingenting, de vuxna förberedde maten och vi barn spelade kort eller kollade på tv/film.
Sedan åt vi och alla satt och kolla på Kalle Anka, sedan allt bra efter det.
Vi öppnade julklappar och var uppe halva natten,sedan gick vi och la oss.

På juldagen började man använda allt man fick i julklapp,
om man fick kläder hade man på sig dom, om man fick någon leksak eller nåt spela så höll man på med det.
Vi åt julmaten från dagen innan och kollade på alla bra julfilmer som var på tv.

Allt var så fridfullt, så skönt.

Men alltid innan julafton, så var det uppesittarkväll med bingo lotto.
Det var min mormors grej,
jag satt ofta med, mina bröder också tror jag.
Ikväll är det just den här uppesittarkvällen, och vi ska spela.
Fast det kommer kännas konstigt utan mormor, utan min allra finaste mormor.
Fanny

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Har du också en blogg?:

Skriv vad de än är som du har på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0